fbpx

Go-Vita

Livrare Gratuita pentru comenzile de minim 249 lei!

Flora intestinala: Rolul, beneficii si cum o putem reface in mod natural 

Cuprins articol

Flora intestinala joaca un rol deosebit de important in corpul nostru. Descopera cum ne influenteaza sanatatea, ce factori o afecteaza, care sunt simptomele florei intestinale distruse si cum o putem reface eficient.

Ce este flora intestinala?

Inainte de a discuta despre rolurile sale, factorii care o distrug si cum o putem ajuta sa se refaca, trebuie sa explicam ce este flora intestinala. Numita si microbiota intestinala, ea reprezinta o colectie vasta si complexa de microorganisme care influenteaza sanatatea umana.

Desi cei mai multi dintre noi nu ne gandim constant la asta, corpul nostru adaposteste numeroase comunitati de bacterii si alte microorganisme atat pe piele, cat si in interiorul nostru. Se estimeaza ca fiecare om are in corp in jur de 100 de trilioane de microbi care cantaresc in total pana la 1-2 kilograme. Cei mai multi se gasesc in intestin: pana la 1000 de specii care joaca diferite roluri.

Flora intestinala e formata atat din microbi benefici, cat si din microbi daunatori. Cei mai multi au o relatie simbiotica cu organismul si pot fi considerati „prietenosi”. Unii sunt patogeni, ceea ce inseamna ca pot duce la diferite boli. La persoanele sanatoase, ambele tipuri de microbi coexista si interactioneaza in mod pasnic. Totusi, echilibrul poate fi deranjat de diversi factori, printre care infectii, schimbarea dietei si utilizarea antibioticelor. 

Ce importanta are flora intestinala?

Oamenii au evoluat pentru a trai cu microbi de milioane de ani. In acest timp, microbii au invatat sa joace roluri foarte importante. Fara flora intestinala, ne-ar fi greu sa supravietuim. 

De fapt, microbiota incepe sa ne afecteze corpul din momentul cand ne nastem. Suntem expusi pentru prima data la microbi atunci cand trecem prin canalul de nastere al mamei. Cu toate acestea, exista dovez care sugereaza ca bebelusii pot intra in contact cu unii microbi inca de cand sunt in uter.

Pe masura ce crestem, flora intestinala incepe sa se diversifice si contine multe tipuri diferite de specii microbiene. Cu cat diversitatea e mai mare, cu atat e mai bine pentru sanatate.

Pe masura ce flora creste, ne afecteaza organismul in multe moduri, printre care:

Digerarea laptelui matern

Unele dintre bacteriile care incep sa creasca mai intai in intestinele bebelusilor se numesc bifidobacteria. Ele digera zaharurile sanatoase din laptele matern, care sunt importante pentru crestere.

Digerarea fibrelor

Anumite bacterii digera fibrele, producand acizi grasi importanti pentru sanatatea intestinului. Fibrele pot ajuta la prevenirea cresterii in greutate, a diabetului, a bolilor de inima si a riscului de aparitie a cancerului.

Controlul sistemului imunitar

Flora intestinala controleaza si modul in care functioneaza sistemul imunitar. Prin comunicarea cu celulele imune, ea poate influenta modul in care corpul raspunde la infectii.

Controlul sanatatii creierului

Cercetarile sugereaza ca flora intestinala paote afecta si sistemul nervos central, care controleaza functiile creierului.

Promovarea sanatatii inimii

Flora intestinala poate aduce beneficii inclusiv inimii. Mai exact, poate juca un rol in promovarea colesterolului „bun” si a trigliceridelor. In plus, anumite specii nesanatoase din microbiota produc o substanta chimica care contribuie la blocarea arterelor, ceea ce poate duce la atacuri de cord sau accident vascular cerebral (AVC).

Scaderea riscului de diabet

Flora intestinala poate ajuta la controlul zaharului din sange si la scaderea riscului de diabet de tip 1 si 2. Se pare ca, inclusiv atunci cand oamenii consuma exact aceleasi alimente, glicemia lor poate varia foarte mult. Acest lucru se poate datora tipurilor de bacterii din intestine.

Prin urmare, exista o serie de moduri diferite in care flora intestinala poate afecta functiile cheie ale corpului si iti poate influenta sanatatea.

Care sunt simptomele unei flore intestinale distruse? 

Cercetarile sugereaza ca semnele unui intestin nesanatos pot fi observate in tot corpul. Iata care simt simptomele florei intestinale distruse.

Disconfort gastro-intestinal

Gazele, balonarea, durerile abdominale, diareea si constipatia pot fi semnele sindromului de color iritabil. Studiile arata ca aceasta afectiune poate aparea inclusiv din cauza dezechilibrelor din flora intestinala.

Oboseala extrema

Sindromul de oboseala cronica e caracterizat prin oboseala extrema care dureaza cel putin 6 luni. Problema poate fi de asemenea legata de un dezechilibru din intestine. In general, acest simptom vine la pachet cu sindromul colonului iritabil.

Crestere in greutate

Exista dovezi ale unei asocieri intre obezitate si tulburari in flora intestinala. Drept urmare, se crede ca imbunatatirea acesteia poate fi o strategie pentru a facilita pierderea in greutate si a preveni obezitatea.

Boli autoimune

Anumite bacterii gasite in intestin produc o proteina care poate declansa aparitia anumitor boli autoimune. E vorba despre scleroza multipla, artrita reumatoida si colita ulcerativa.

Afectiuni ale pielii

Flora intestinala distrusa poate contribui si la aparitia unor afectiuni de piele, printre care acnee, dermatita atopica si psoriazis.

Alergii

Dezechilibrele din intestine pot juca un rol in aparitia alergiilor alimentare sau ale pielii.

Tulburari de dispozitie

Pentru ca flora intestinala contribuie inclusiv la buna functionare a creierului, dezechilibrele pot crea inflamatii in sistemul nervos central. Drept urmare, pot contribui la tulburari de dispozitie precum anxietatea si depresia.

In cat timp se reface flora intestinala?

E dificil de spus cu exactitate in cat timp se reface flora intestinala. Totul depinde de la persoana la persoana si se iau in considerare diferite aspecte, printre care varsta, dieta, medicamentele consumate regulat, diverse afectiuni si starea initiala a florei. Daca tocmai ai fost nevoit sa iei antibiotice, ar putea dura in jur de 6 luni pana microbiota se va reface. Acelasi lucru e valabil si daca ai avut o dieta bogata in alimente procesate sau mult alcool. Discuta despre asta cu medicul pentru a afla care e perioada estimata in cazul tau.

Ce remedii naturiste pentru flora intestinala exista?

Daca esti ingrijorat ca e posibil sa ai un dezechilibru in flora intestinala, e recomandat sa discuti despre asta cu medicul tau. Doar un profesionist poate ajuta la determinarea cauzei simptomelor pe care le prezinti si iti poate oferi un plan de tratament corespunzator. In general, flora intestinala se poate reface cu ajutorul dietei, remediilor naturale si prin imbunatatirea stilului de viata. Iata care sunt cele mai comune recomandari pe care ti le poate oferi un doctor.

Creste aportul de fibre

Daca exista un dezechilibru in flora intestinala, o modalitate de a reveni la starea initiala e sa cresti aportul de fibre. Ele sunt descompuse si fermentate doar de microbii care traiesc in colon, iar procesul de fermentatie elibereaza anumite substante care scad pH-ul colonului. Cand pH-ul e mai scazut, se creeaza un mediu care nu permite cresterea anumitor bacterii daunatoare. Incearca sa adaugi in alimentatie fulgi de ovaz, naut, cartofi, cartofi dulci, conopida, portocale, porumb, orez brun, mere, pere, edamame, mazare, zmeura, mure, linte, broccoli si paste integrale.

Consuma mai multe probiotice

Probioticele contin organisme vii, de obicei tulpini specifice de bacterii care pot adauga microbi sanatosi in intestinul dumneavoastră. Alimentele care contin probiotice includ iaurt, chefir, tempeh, kombucha, kimchi, miso si varza murata. Totodata, probioticele pot fi luate si sub forma de suplimente alimentare.

Consuma alimente bogate in polifenoli

Polifenolii sunt compusi vegetali gasiti in ceaiul verde, ciocolata neagra, uleiul de masline si cerealele integrale. Sunt descompusi de microbiota pentru a stimula cresterea sanatoasa a bacteriilor.

Fa miscare

Activitatea fizica poate imbunatati sanatatea bacteriilor intestinale. Cercetatorii au constatat ca un program de exercitii de doar 6 saptamani a avut un impact pozitiv asupra microbiotei intestinale. 

Ia antibiotice doar cand e necesar

Antibioticele ucid multe bacterii bune si rele din flora intestinala. De aceea, ar trebui sa iei astfel de medicamente doar atunci cand e necesar din punct de vedere medical. In plus, consumul regulat duce la rezistenta la antibiotice, astfel incat pe viitor problemele de sanatate pot fi mai greu de gestionat.

De ce ai nevoie de suplimente pentru a reface flora intestinala? 

Flora intestinala se poate reface mai repede daca iei si suplimente alimentare. Discuta cu medicul de familie despre orice abordari complementare pe care doresti sa le utilizezi daca vrei sa iti refaci microbiota intestinala. Iata cateva recomandari disponibile la Go-Vita.

Flora intestinala: Rolul, beneficii si cum o putem reface in mod natural 

Herbal Laxative – 100 capsule este conceput special pentru curatarea si pregatirea repopularii colonului cu bacterii „prietenoase”. Totodata, favorizeaza productia de mucus gastro-intestinal care reduce inflamatiile stomacului si intestinelor, este remediu pentru ulcer peptic, gastrita, boala Crohn, enterocolita, hemoroizi, constipatie, diverticulita, sindrom de colon iritabil, aerofagie, anorexie si reflux gastro-esofagian. Doza zilnica recomandata este de 2 capsule de 3 ori pe zi sau 6 capsule seara inainte de culcare. 

Flora intestinala: Rolul, beneficii si cum o putem reface in mod natural 

Super Digestive Enzimes cu Probiotice – 60 de capsule sustine sanatatea intestinului si combate bacteriile intestinale nedorite. Suplimentul sustine procesul digestiv, creeaza un scut natural de protectie care ajuta la rezistenta digestiei in stomac si elimina balonarea si alte disconforturi digestive. Doza zilnica recomandata este de 1 capsula de 1-2 ori pe zi, inainte de cele mai grele mese sau conform recomandarilor unui medic.

Flora intestinala: Rolul, beneficii si cum o putem reface in mod natural 

Prebiotic Bifido Boost Pulbere – 85 g ajuta la sustinerea unui echilibru sanatos al microflorei intestinale. Formula prebiotica avansata hraneste si incurajeaza cresterea probioticelor Bifidobacterii  si promoveaza functionarea sanatoasa a sistemului imunitar. Doza zilnica recomandata este de 1 lingurita zilnic, amestecata in apa, alta bautura sau alimente.

Flora intestinala: Rolul, beneficii si cum o putem reface in mod natural 

Probiotic Acidofilus – 250 comprimate este recomandat dupa un tratament cu antibiotice, in caz de Candida, pentru a incuraja sanatatea colonului si pentru a inhiba cresterea bacteriilor daunatoare. In plus, reduce absorbtia toxinelor si imbunatateste absorbtia mineralelor. Doza zilnica recomandata este de 1 comprimat pe zi.

Flora intestinala: Rolul, beneficii si cum o putem reface in mod natural 

Probiotic 10 cu Vitamina D – 60 de capsule sustine functia imunitara, contribuie la sistemul digestiv si reduce efectele nocive ale antibioticelor. Este recomandat si pentru a ameliora simptomele infectiilor de tract urinar, dar si pentru combaterea racelii si gripei. Doza zilnica recomandata este de 1 capsula pe zi.

Microbiota intestinala echilibrata ne infuenteaza puternic sanatatea. Daca prezinti simptomele mentionate in acest articol si suspectezi ca flora intestinala este afectata, discuta cu medicul pentru a afla ce optiuni de tratament exista in cazul tau. De asemenea, tine cont de remediile naturiste prezentate in acest articol si ia in considerare suplimentele alimentare care te pot ajuta sa refaci mai repede echilibrul intestinal.

Surse:

  • MacGill, Markus. “What Are the Gut Microbiota and Human Microbiome?” Medical News Today, 2022, www.medicalnewstoday.com/articles/307998. Accesat la 5 Jan. 2023.
  • ‌Welch, Ashley. “What Is the Gut Microbiome?” Everyday Health, 2022, www.everydayhealth.com/digestive-health/gut-microbiome/. Accesat la 5 Jan. 2023.
  • Robertson, Ruairi. “Why the Gut Microbiome Is Crucial for Your Health.” Healthline, 2017, www.healthline.com/nutrition/gut-microbiome-and-health. Accesat la 5 Jan. 2023.
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Distribuie acest articol:

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email