Quercetina – Ce este si ce beneficii are pentru sanatate

Quercetina este o substanta cu multiple beneficii pentru sanatate, avand proprietati antioxidante importante. Este recomandata mai ales celor care sufera de hipertensiune, infectii ale tractului respirator si prostatitei, insa poate fi de ajutor si in lupta cu cancerul. Descopera in acest articol ce legume sunt bogate in quercetina, care sunt avantajele sale, cum se utilizeaza corect, precum si ce suplimente alimentare sunt potrivite.

Ce este quercetina?

Quercetina este un tip de flavonol vegetal, o substanta bogata in antioxidanti care ajuta organismul sa elimine toxinele de zi cu zi. Este unul dintre cele mai abundente flavonoide dietetice, cu un consum mediu zilnic de 25-50 de miligrame. Are un metabolism rapid si este eliminata la 1-2 ore dupa ingerarea alimentelor sau suplimentelor.

Surse bogate in quercitina

Din fericire, un drum pana la supermarket sau chiar pana la piata este suficient pentru a gasi numeroase surse naturale de quercitina. Iata care sunt legumele (sau mugurii si semintele, in cazurile respective) care contin din belsug aceasta substanta.

Capere

100 gr de capere crude contin 234 mg de quercetina, in timp ce in aceeasi cantitate de capere conservate gasim 173 mg. Sunt bogate in vitaminele A, B, C, K, fier, mangan, sodiu si calciu. Printre beneficii se numara si protectia impotriva razelor UV, imbunatatirea vederii, stimularea metabolismului, intarirea oaselor si prevenirea caderii parului. Se folosesc de obicei in retete cu paste, la mancarurile cu carne de pasare si in salate.

Leustean

100 gr de frunze crude de leustean au nu mai putin de 170 mg de quercetina. Mai contin si calciu, potasiu, vitamina A si vitamina C, avand multe beneficii pentru sanatate. Mentin sanatatea ochilor si a oaselor, ajuta inima, alina simptomele menstruale, reduc balonarea si pot lupta impotriva infectiilor. Poti adauga leustean in salate, supe, ciorbe, omlete, tocanite si diferite mancaruri pe baza de legume sau carne.

Seminte de hrisca

Hrisca are 90 mg per 100 gr. Nu este atat de populara in Romania, insa in ultimii ani a devenit tot mai cunoscuta. Este bogata in mangan, magneziu, cupru, fosfor si fier, are foarte putine grasimi (3,4 gr la 100 gr de hrisca) si nu contine gluten. O poti folosi ca ingredient in supe si ciorbe, budinca si dovlecei sau ardei umpluti.

Frunze de ridichi

Cele mai multe persoane consuma doar ridichea in sine, nu si frunzele sale – o mare greseala, avand in vedere cati nutrienti contine! In cazul quercetinei, frunzele au 70 mg per 100 gr. Mai contin si vitaminele A, B1, B2 si C, care protejeaza impotriva radicalilor liberi, imbunatatesc vederea, maresc rezistenta la infectiile respiratorii, cresc performanta intelectuala, stimuleaza productia de colagen si ajuta la intarirea imunitatii. Le poti consuma crude in salate si smoothie-uri sau le poti adauga in omlete sau supe.

Ceapa rosie

In acest tip de ceapa gasim aproximativ 32 mg de quercetina. In plus, este bogata in vitaminele A, B si C, fosfor, calciu, biotina, zinc, fier si magneziu. Reduce inflamatiile din corp, mentine sanatatea sistemului cardiovascular, previne imbatranirea prematura, este un bun diuretic si ajuta in curele de slabire. O poti folosi cruda (in salate, sandviciuri, burrito), gatita (in supe, ciorbe, tocanite, mancaruri la tigaie) sau murata in otet.

Varza kale

Varza kale are o cantitate mai mica: 23 mg per 100 gr. Mai contine acizi grasi omega-3, vitaminele A, C, E si K, fier, zinc, cupru, magneziu si potasiu. Poate fi consumata ca atare – in salate, la abur sau ca o gustare: chipsuri sanatoase. Stropeste-o cu ulei de masline, sare, piper si fulgi de drojdie inactiva, apoi da-o la cuptor aproximativ 15 minute sau pana devine crocanta.

Proprietatile si beneficiile quercitinei

Mai exact, cum iti poate imbunatati starea de sanatate? Ei bine, acest compus natural are nenumarate roluri – unele studiate intens, altele mai putin. Hai sa vedem despre ce e vorba.

Reduce tensiunea arteriala

Stresul oxidativ a fost legat de dilatarea vaselor de sange si functia renala. De aceea, cercetatorii au examinat rolul antioxidantilor in tratarea hipertensiunii. Ei au constatat ca proprietatile antioxidante ale quercetinei duc la scaderea tensiunii arteriale la oamenii hipertensivi. 

In acelasi timp, substanta blocheaza anumiti receptori care interfereaza cu sistemul renina-angiotensina-aldosteron (RAAS). Acest lucru duce la scaderea tensiunii si a afectiunilor cardiovasculare la populatiile cu risc ridicat.

Nu in ultimul rand, exista dovezi ca quercetina poate reduce hipertensiunea prin actiune directa a muschiului vascular. Mai exact, vasodilatatia este imbunatatita la persoanele care consuma alimente bogate in acest flavanoid.

Poate ajuta la incetinirea cresterii celulelor canceroase

Quercetina are o toxicitate ridicata pentru celulele canceroase, potrivit unui studiu publicat in 2011. Totodata, nu deterioreaza celulele normale, aspect extrem de important in identificarea tratamentelor care ucid selectiv celulele tumorale.

Poate ameliora simptomele prostatei

Afectiunea se caracterizeaza prin marirea volumului si consistentei glandei prostatice. Simptomele includ disconfort sau dureri in zona genitala si usturime la urinare. Fiind un antioxidant care combate inflamatia, quercetina poate reduce durerea si simptomele prostatei nebacteriene. Se crede ca aceasta varianta a bolii ar fi cauzata de stres, probleme la nivelul muschilor pelvieni, depresie sau inflamatii. Cea bacteriana apare cand unele bacterii calatoresc din uretra si rect pana in prostata si se trateaza cu antibiotice.

Poate reduce simptomele infectiilor tractului respirator superior

Quercetina in cultura cu celule tinta si agenti patogeni exercita activitati anti-patogene impotriva unei game largi de virusuri si bacterii. Cele mai bune rezultate au fost observate la subiectii de varsta mijlocie si mai in varsta, care au ingerat 1000 mg quercetina/zi timp de 12 saptamani.

Cum se utilizeaza quercitina?

Asa cum am aratat mai sus, quercetina poate fi asimilata mai ales prin consumul de capere, leustean, seminte de hrisca, frunze de ridici, ceapa rosie si varza kale. 

In acelasi timp, poate fi consumata sub forma de supliment alimentar. De regula, doza zilnica recomandata este de 500 mg de doua ori pe zi. Desigur, daca suferi de o anumita afectiune, iar doctorul iti recomanda alta doza, tine cont de aceasta.

Quercetina este considerata sigura daca este utilizata in mod corect. Este bine tolerata de organism, insa nu pe perioade lungi sau daca se depaseste doza zilnica recomandata. Daca este folosita in doze mai mari de 1000 mg pe zi, pot aparea greata, dureri de cap si senzatia de furnicaturi la maini si persoane. 

In acest moment nu exista suficiente informatii cu privire la efectul suplimentarii pentru femeile insarcinate sau care alapteaza, copii si adolescenti. In cazul in care te afli in unul din aceste grupuri, cere parerea medicului inainte de a lua suplimente. Acest lucru este valabil si daca urmezi un tratament medicamentos, existand posibilitatea de interactiune cu anumite substante.

Suplimente cu quercitina

Activite Sport – 120 comprimate are un amestec puternic de extracte de plante si o matrice de enzime digestive care sustine digestia si absorbtia grasimilor, carbohidratilor si lipidelor. Multivitaminele ofera substante nutritive ideale pentru persoanele active, pentru ca organismul sa functioneze la maxim. Doza zilnica recomandata este de 4 comprimate/zi.

Activite Sport ™-120 comprimate

Super Antioxidanti – 120 de capsule combina cei mai eficienti antioxidanti, pentru a incuraja regenerarea celulara. Suplimentul combate radicalii liberi si incetineste procesul de imbatranire. In acelasi timp, asigura functionarea normala a sistemelor osos, imunitar si nervos. Doza recomandata este de 2 capsule de 1 pana la 2 ori pe zi, de preferat in timpul mesei.

Super Antioxidanti(Ceai verde, Quercetina, Rozmarin, Paducel)-120 capsule

Rutin 450 mg – 100 capsule ajuta la mentinerea integritatii structurale a vaselor de sange, mentine starea de sanatate a tesutului conjunctiv, previne hemoragiile si mareste rezistenta corpului la infectii. Doza zilnica recomandata este de 1 capsula de 1 pana la 2 ori pe zi, de preferat in timpul mesei.

Rutin 450 mg-100 capsule

Prevenirea si tratarea bolilor prin intermediul remediilor naturale castiga tot mai multa popularitate. Nemultumirea fata de tratamentele conventionale si dorinta de a avea un corp sanatos fara sa apelam la medicamente sunt doar doua dintre motivele pentru care oameni din intreaga lume se orienteaza catre o dieta mai sanatoasa si suplimente alimentare. 

Desi medicina pe baza de plante este folosita mai ales pentru tratarea afectiunilor usoare, poate fi folositoare si in cazul bolilor mai grave. Ia in considerare suplimentarea cu quercetina si cere sfatul medicului de familie referitor la doza zilnica recomandata in cazul tau.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Distribuie acest articol:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn