Spirulina – Ce este si ce beneficii are pentru sanatatea ta

Spirulina este folosita de secole de aztecii din Mexic si oamenii care traiesc in zona lacului Ciad din Africa. Treptat, a devenit populara in intreaga lume pentru beneficiile sale asupra sanatatii. Descopera ce este spirulina, ce nutrienti contine, care sunt avantajele suplimentelor, precum si 3 retete delicioase pe care le poti prepara acasa.

Ce este spirulina?

Cultivata in iazuri sau lacuri, spirulina e o alga verde-albastruie. Poate fi consumata atat de oameni, cat si de animale, fie ca supliment alimentar, fie ca aliment simplu. E oferita deseori ca supliment si pasarilor sau animalelor de acvariu.

Ce contine spirulina?

Spirulina e considerata un „supliment ecologic”, iar ONU a propus prajiturile cu acest ingredient ca mijloc de a rezolva foametea globala. Se cerceteaza si avantajele sale ca sprijin in zboruri spatiale sau in misiunile pe Marte. Totul se datoreaza nevoii scazute de pamant si apa pentru a produce energie si proteine.

Spirulina uscata contine:

  • 5% apa
  • 8% grasimi
  • 24% carbohidrati
  • 50-70% proteine

100 de grame de spirulina furnizeaza 205% din doza zilnica recomandata (DZR) de vitamina B1, 306% din DZR de B2 si 85% din B3. Totodata, ofera 219% din DZR fier si 90% din DZR mangan.

De asemenea, contine o gama larga de antioxidanti ce ajuta corpul sa lupte impotriva radicalilor liberi. Acestia se formeaza in corp din cauza expunerii la substante nocive (unele alimente, tutun, alcool), erbicide, poluare si raze UV. Radicalii liberi pot avea efecte negative usoare, precum aparitia timpurie a ridurilor, dar si efecte grave, printre care atacul vascular cerebral (AVC), boala Alzheimer sau cancer.

In trecut se credea ca e un supliment eficient de B12 pentru vegetarieni si vegani, insa s-a dovedit ca este nepotrivita. Contine in mare parte pseudovitamina B12, care e inactiva biologic la oameni.

Ce beneficii are spirulina?

Spirulina a devenit populara in intreaga lume pentru efectele pe care le are asupra sanatatii. Iata 5 dintre cele mai studiate beneficii ale sale.

Spirulina scade colesterolul „rau” 

Studiile au aratat ca spirulina poater scadea trigliceridele si colesterolul „rau” si pot creste simultan colesterolul „bun”. Colesterolul total a scazut de asemenea. Cele mai bune rezultate s-au observat in urma suplimentarii cu 1g pe zi de spirulina, iar cercetarea a fost efectuata pe 12 saptamani.

Spirulina are proprietati anticancerigene

Exista dovezi care sugereaza ca spirulina are proprietati anticancerigene, iar efectele asupra canceerului oral au fost cele mai studiate. Suplimentul  pare eficient in special impotriva unui tip de leziune precanceroasa a gurii. 

In cazul participantiilor care au consumat 1 gram de spirulina pe zi timp de un an, 45% dintre ei au scapat de leziunile respective – comparativ cu doar 7% in grupul de control.

Spirulina reduce tensiunea arteriala

Tensiunea arteriala ridicata este un factor de risc major pentru multe boli, printre care insuficienta cardiaca, accidentul vascular cerebral si infarctul miocardic. Cercetarile au aratat ca cele mai bune rezultate apar in cazul unui consum de 4,5 grame de spirulina pe zi.

Spirulina imbunatateste simptomele rinitei alergice

Rinita alergica e declansata de alergeni de mediu, printre care par de animale, polen si praf. Simptomele sunt similare cu raceala si includ scurgerile nazale, congestia nazala si stranutul, alaturi de mancarimi. 

Cercetarile au dovedit ca spirulina poate fi un tratament alternativ pentru rinita alergica, reducand dramatic simptomele.

Spirulina poate imbunatati rezistenta la sport

Daunele oxidative cauzate de efortul fizic contribuie la oboseala musculara. Alimentele vegetale care au proprietati antioxidante sunt cunoscute pentru minimizarea oboselii. Mai mult, forta musculara poate creste. Spirulina poate oferi rezistenta sporita in timpul antrenamentelor si forta musculara crescuta.

Alte posibile beneficii ale spirulinei

Totodata, spirulina poate fi eficienta si impotriva anemiei. Cu toate acestea, a fost efectuat un singur studiu pe acest subiect, pe un numar de 40 de persoane. De aceea, e nevoie de mai multe cercetari pentru a putea face recomandari mai clare. 

Un alt posibil beneficiu se refera la controlul nivelului de zahar din sange la persoanele ce sufera de diabet. Totusi, rezultatele au fost observate in cazul studiilor pe animale. A fost efectuat si un studiu pe oameni, insa a fost mic si de scurta durata.

De ce sa apelezi la suplimentele cu spirulina?

Spirulina este considerata un super aliment si are beneficii de necontestat pentru oameni. Daca doresti sa incerci acest supliment alimentar, iti recomandam 2 produse: unul sub forma de capsule, celalalt sub forma de pudra.

Spirulina 500 mg-100 capsule

Spirulina 500 mg-100 capsule

Spirulina 500 mg-100 capsule contribuie la scaderea colesterolului, stimuleaza eliminarea toxinelor, intareste sistemul imunitar si protejeaza impotriva bolilor. De asemenea, previne imbatranirea prematura, reda pielii elasticitatea si favorizeaza pierderea kilogramelor in plus. Doza zilnica recomandata este de 3 capsule de 3 ori pe zi, de preferat in acelasi timp cu mesele.

Spirulina BIO Pulbere-90 g

Spirulina BIO Pulbere-90 g

 

Spre deosebire de capsule, spirulina BIO Pulbere-90 g se consuma amestecata cu apa. Doza zilnica recomandata este de 1 lingurita (5 grame) la 100 ml de apa, o data pe zi, de preferat dupa masa. Nutrientii sunt asimilati de organism in mod usor si natural.

Contraindicatii

Spirulina poate interactiona cu medicamente care afecteaza sistemul imunitar sau cele pentru coagularea sangelui. De asemenea, contine un aminoacid numit fenilalanina, la fel ca alte alimente bogate in proteine. Acest aminoacid trebuie evitat de persoanele care sufera de fenilcetonurie. Tulburarea impiedica organismul sa metabolizeze fenilalanina, iar aceasta se acumuleaza in creier.

Totodata, copiii si femeile insarcinate ar trebui sa evite suplimentele cu spirulina. Desi in general sunt considerate sigure, suplimentele naturale pot fi contaminate cu anumite bacterii. Acestea pot cauza flatulenta, diaree, dureri de cap, transpiratie si dureri musculare.

Indiferent de suplimentul pe care doresti sa il consumi, consulta-te cu medicul inainte. In functie de varsta, sex, afectiunile de care suferi sau anumite medicamente pe care le iei, doctorul iti poate recomanda o anumita doza zilnica sau te poate indruma catre un alt supliment.

Modalitati de consum

Spirulina este consumata in general ca supliment alimentar sub forma de capsule, insa pudra este la fel de benefica pentru organism. Are un gust pamantos, dar placut. Chiar si asa, daca o folosesti in retete iti recomandam sa adaugi o cantitate mica la inceput, pentru a te obisnui cu gustul. In orice caz, retetele mentioneaza de obicei 1-2 lingurite de spirulina, deci nu va fi nevoie sa adaugi prea multa. 

Se foloseste in general in smoothie-uri, dressing-uri de salate, clatite sau waffles, supe creme, budinci, limonda si alte preparate delicioase. In continuare iti prezentam 3 retete simple pe care le poti incerca.

Smoothie cu spirulina

Smoothie-ul cu spirulina poate fi consumat la micul dejun sau ca gustare. Pentru a-l prepara, ai nevoie de 1 banana mare, jumatate de castravete, o mana de baby spanac, cateva cubulete de mango, o lingurita de spirulina si lapte vegetal. Optional poti adauga si miere, sirop de agave sau alt indulcitor. 

Mixeaza bine ingredientele la blender si potriveste grosimea in functie de preferinte. Foloseste jumatate de pahar de lapte daca vrei un smoothie mai gros si in pahar intreg daca il preferi mai lichid. Daca ai un blender puternic, poti folosi direct fructe inghetate, pentru a te racori in zilele caniculare.

Biscuiti cu spirulina

Acesti buscuiti cu spirulina se prepara rapid si sunt absolut deliciosi. Combina intr-un castrol 500 gr de faina, un praf de sare si 2 lingurite de spirulina. Separat, amesteca 250 ml ulei de cocos si 100 gr de zahar sau indulcitor. Adauga treptat ingredientele uscate si continua sa amesteci pana cand obtii un aluat legat.

Unge mainile cu putin ulei de cocos, apoi ia bucati de aluat si formeaza bilute potrivite. Preseaza-le pentru a obtine discuri si pune-le pe o tava. Da-le la cuptor timp de 12-15 minute, apoi lasa-le sa se raceasca complet.

Budinca de chia si spirulina

Budinca de chia se prepara foarte usor. Ai nevoie de 1 lingura de seminte de chia, 1 lingurita de spirulina, un praf de scortisoara si 150 ml de lapte. Optional, poti adauga indulcitor si esenta de vanilie. 

Combina ingredientele intr-un castron si lasa-le la frigider cel putin 1 ora. Daca semintele de chia nu s-au umflat suficient, mai lasa-le putin la frigider. Inainte de servire, poti adauga topping-uri precum fulgi de migdale, smochine proaspete sau fulgi de cocos.

Speram ca acest articol ti-a fost de folos si ai inteles mai bine de ce este spirulina considerata un super aliment. Incearca retetele de mai sus si ia in considerare suplimentele cu spirulina pentru a te bucura de beneficiile sale.

 

Referinte

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Distribuie acest articol:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Persoanele care au citit acest articol au comandat: